Under sejl mod verdens top

Onsdag d. 10. februar kl. 19 gæster Jordomsejleren Leif Stubkjær Frederikssund Sejlklubs klubhus med en fortælling om et tre måneders togt i det betagende Nordvestgrønland.

Fra Godthåb i syd til det barske ishav nord for Thule følger ketchen ’Feen’ i kølvandet på de gamle hvalfangere længere nordpå end noget andet fartøj af lignende art tidligere er nået i Grønland.

Dette er fortællingen om iskolde vinde af orkanstyrke i havet hvor kompasset ikke virker og hvor havbunden kun sjældent er kortlagt. Det er dog også fortællingen om storslået natur: isbjerge, hvaler, sæler og søfugle samt om menneskevarme i de fjerntliggende bygderhvor fangerkulturen stadig er lyslevende og hvor der stadig jages i kajak med traditionelle metoder.

Alle er velkomne. Sejlklubben giver en kop kaffe og sælger øl og vand til populære priser.