Beretningen om livet i Siriuspatruljen

Tilhørerne i klubben.jpg

Omkring 25 medlemmer fulgte mandag den 12. marts Anders Kjærgaards spændende beretning om det hårde liv i og med Siriuspatruljen. Det kræver en god fysik, en stærk psyke og ekstreme samarbejdsevner at udholde de månedlange slæderejser i arktisk vintermørke med en slæde på 300-400 kg, kun i selskab med én makker og et kobbel slædehunde. Der er om sommeren, med skib og helikopter udlagt depoter med knap 100 km afstand. Nogen gange kan man opleve at en isbjørn har tømt depotet. Derfor er et af optagelseskriterierne, at man kan klare 100 km på ski alene i uvejsomt terræn til næste depot. Der er mange der søger optagelse, men kun få, der består alle prøverne - dels i Danmark og dels i Grønland. Man binder sig på forhånd til 26 måneder, det første år som ”føl” og det næste år som den erfarne med et nyt ”føl”.

Anders Kjærgaard

Anders, som nu er uddannet psykolog, fortalte i øvrigt, at han havde været på Sirius-hold sammen med Christian Liebergreen, som her i klubben i marts 2014 fortalte om sin ni-måneders non-stop single-hand sejlads Jorden rundt 2012-2013 i en Sagitta 35, og at han havde ydet psykologisk opbakning til Christian undervejs.

Kjeld Moselund

Et typisk vinterprogram for en Sirius-patrulje

Anders Kjærgaard FØR og EFTER Sirius