Sejlerlivet får TV-tid og fremtid

Dansk sejlsport synes at vokse støt i popularitet blandt tv-medierne, som i stigende grad bringer indslag om sejlerdanmarks aktiviteter både på land og til vands - se f.eks. indslaget herover med interview af Sejlsportsligaens vinder. Så selvom statistikkerne viser nedgang lidt endnu, er der måske alligevel gode chancer for, at vi sejlere ikke er en uddøende race!

De seneste 5-7 år har Dansk Sejlunions medlemstal desværre været faldende, og ved betragtning af de seneste 20 års udvikling kan man observere en nedgang i antallet af unge medlemmer samt en stigning blandt de ældre medlemmer. Dansk Sejlunion og sejlere i hele landet har kæmpet for at tiltrække nye sejlere, mens flere og flere af de nuværende sejlere langsomt har skiftet til en mere grålig hårpragt.

Den nedadgående udvikling i medlemmer har længe været en kendsgerning for både unionen og sejlklubber i hele landet. Desuden anerkendte Dansk Sejlunion i sin årsberetning fra 2015, at medlemstallet må forventes fortsat at falde lidt endnu, selvom der arbejdes på at vende tendensen. Men der er lys forude!

Oftere og oftere ser vi, at dansk sejlsport dukker op på sendefladen hos både DR og TV2, hvor glade sejlere spreder budskabet om sejlerlivet. Senest er det vinderne af Sejlsportsligaen, Frederikshavn Sejlkub, der har været i fokus og stillet op til interview med TV2 Nord (se video øverst). Det har netop været en del af unionens plan med Sejlsportsligaen, at den skulle være med til at bringe sejlsport til masserne ved at tilbyde spændende, korte og intense sejladser samt et mere intuitivt pointsystem for nytilkomne. Efter tre sæsoner får ligaens eksistens større opmærksomhed fra år til år, og med lidt ønsketænkning kan man drømme om aktiviteter på størrelse med fodboldligaen ude i fremtiden.

Sejlsportsligaen er bestemt ikke et enestående eksempel. Man skal ikke kigge langt tilbage i TV-oversigten, før man finder daglige live-udsendelser fra OL i Rio, hvor Danmark vandt medaljer i 49erFX og Laser Radial. Transmissionerne blev bl.a. dækket af Mikkel Beha, der besidder posten som den uofficielle ambassadør for tursejlads efter TV-succesen "Kurs mod fjerne kyster".

TV2 følger i programmet "Kurs mod fjerne kyster" familien Behas sejlads rundt i verden

Fordelt på tre sæsoner har TV2 fulgt familien Behas jordomrejse til søs ombord på skibet Havana til stor begejstring for såvel sejlere som ikke-sejlere. Foran TV'et kunne vi alle drømme os væk til varmere vinde, mens idéen om sejlerlivet blev sået og blomstrede op i stuen hos endnu spæde sejlerfamilier. Og hvis der for nogen stadig skulle eksistere en lille tvivl om glæden ved sejlsporten, forsætter programmet med sæson fire i starten af det kommende år.

Selvom vi i Frederikssund Sejlklub hverken deltager i Sejlsportsligaen eller fokuserer på at producere OL-medaljer, har disse begivenheder altså stor betydning for vores fremtid. De er sammen med tursejlernes beretninger en del af sejlerdanmarks kampagne for at udbrede begejstringen for livet som sejler til en større del af befolkningen. Og så er det jo ikke af vejen, hvis der undervejs skulle dukke nogle nye unge sejlere op, som en dag kan overtage bådene fra de mere erfarne sejlere med grålige nuancer i hårfarven.